Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Väärän tiedon tahaton tai tahallinen levittäminen internetissä on yksi suurimmista yhteiskunnallisista haasteista. Heikot kriittisen lukemisen taidot vaikeuttavat tällaisen tiedon tunnistamista, jolloin tärkeitä päätöksiä saatetaan tehdä väärin perustein. CRITICAL-projektin tavoitteena on kehittää teknologisia ja sosiaalisia innovaatiota, joilla voidaan tukea 10–17-vuotiaiden nuorten kriittisen lukemisen taitoja. Projektissa selvitetään kriittisten lukutaitojen kehittymistä ja näihin taitoihin vaikuttavia tekijöitä. Projektissa kehitetään ”Critical Reading Lab” -palvelu, joka sisältää arviointityökaluja, oppimispelejä, täydennyskoulutusmateriaaleja sekä yhteisöllisen sisällönluontiympäristön. Projektissa nuoret harjoittelevat kriittistä lukutaitoa oppiviin agentteihin perustuvilla peleillä, joiden avulla tutkitaan myös kognitiivisia, motivationaalisia ja emotionaalisia tekijöitä oppimisessa. CRITICAL edistää merkittävästi nuorten kriittisiä lukuaitoja, joita tarvitaan internetissä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2020

Päättymisvuosi

2023

Myönnetty rahoitus



Mika Mäntylä Orcid -palvelun logo
616 489 €


Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Partneri
Helsingin yliopisto (335730)
605 086 €
Johtaja
Tampereen yliopisto (335625)
1 259 945 €
Partneri
Jyväskylän yliopisto (335727)
1 014 249 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Strategisen tutkimuksen rahoitus

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

335729

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Teema-alat

Tiedon lukutaito ja tietoon perustuva päätöksenteko

Tunnistetut aiheet

literature