Performing transnational family with the affordances of mobile apps : a case study of Polish mothers living in Finland
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Kędra, Joanna
Tiivistelmä
Affordances provided by digital technologies and mobile apps (WhatsApp, Skype, Messenger) help in maintaining familyhood. These mobile apps enable the creation of in-app family groups. They also afford image sharing, which is used for phatic purposes. Digital connectivity provides the illusions of togetherness and belonging, and allows for performing family in a transnational context (emotional transnationalism). However, it also generates the feelings of guilt through infrequent communication. In the auto-driven visual elicitation interviews, the study looks at family constellations and technologically mediated communication from the perspective of five Polish mothers living in Finland. Applying the technique of an interactive collage, participants visualised kinship relations, using colourful cards showing silhouettes of adults and children and icons of mobile apps. The findings reveal complexities in digitally mediated familyhood, performed in the polymedia environment and determined by technological affordances.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
47
Numero
13
Sivut
2877-2896
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Sosiologia; Media- ja viestintätieteet; Muut yhteiskuntatieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/1369183X.2020.1788383
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä