Erilaisten kitkarenkaiden yleisyys Suomessa
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Lehtonen, Esko; Sintonen, Henri; Luoma, Juha
Tiivistelmä
Pohjoismaisissa olosuhteisessa tarvitaan kitkarenkaalta hyvää lumi- ja jääpitoa, kun taas Keski-Euroopassa korostuu pito märällä asfaltilla sekä korkeammissa nopeuksissa. Tämän takia Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuva kitkarengas ei välttämättä anna parasta mahdollista pitoa suomalaisissa olosuhteissa. Renkaan nopeusluokkaa on pidetty kohtuullisen hyvänä indikaattorina renkaan ominaisuuksista: pohjoismaiset kitkarenkaat ovat tyypillisesti matalamman nopeusluokan renkaita ja keskieurooppalaiset korkeamman. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida korkeamman nopeusluokan kitkarenkaiden osuutta Suomessa käytössä olevissa henkilöautoissa ja myös verrata tuloksia vuonna 2011 kerättyyn aineistoon. Tavoitteena oli myös mahdollisuuksien mukaan luokitella kitkarenkaat pohjoismaisiksi tai keskieurooppalaisiksi kitkarenkaiksi perustuen renkaan ominaisuuksiin pelkän nopeusluokan sijaan. <br/><br/>Tutkimusta varten kerättiin 1 045 kitkarenkailla varustetun henkilöauton kenttähavainto-otos edustavasti ympäri Suomea. Kitkarenkaista kirjattiin muistiin niiden tiedot. Luokittelua varten rengasmallit myös valokuvattiin ja niille tehtiin kovuusmittaus. <br/><br/>Lähes puolet kitkarengashavainnoista (44 %) oli matalammissa nopeusluokissa (Q ja R) ja lähes yhtä suuri osuus havainnoista oli näitä korkeammassa nopeusluokassa T (42 %). Verrattuna vuoden 2011 tuloksiin renkaiden nopeusluokat ovat nousseet. Nopeusluokkien noususta huolimatta 95 % luokitelluista kitkarenkaista voitiin lukea pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuviksi ja vain 5 % Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuviksi. Keskieurooppalaisten kitkarenkaiden osuus alkoi kasvaa nopeusluokassa H. Osuus oli suurin hiljattain käytettynä maahantuoduissa autoissa, mikä viittaa siihen, että näitä renkaita tulee käytettyjen autojen mukana. Keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei aineistossa havaittu aivan pohjoisimmassa Suomessa, mutta muuten niiden alueellinen esiintyminen oli tasaista.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Erillisteos
Yleisö
Ammatillinen
OKM:n julkaisutyyppiluokitus
D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Julkaisukanavan tiedot
Lehti
VTT Technology
Kustantaja
VTT Technical Research Centre of Finland
Numero
367
ISSN
ISBN
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Kustantajan version lisenssi
Muu lisenssi
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Materiaalitekniikka
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.32040/2242-122X.2020.T367
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä