Tukivastemalli

Kuvaus

Tukivastemalli on oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelua ja toteutusta selkeyttävä toimintatapa, jota voidaan hyödyntää minkä tahansa taidon tukemisessa kolmiportaisen tuen mallin kaikilla portailla. Tukivastemallissa tuen tavoitteiden määrittely ja kohdennettu tukitoimien suunnittelu perustuvat huolelliseen, yksilölliseen alkuarviointiin oppilaan tuen tarpeesta ja ymmärrykseen siitä, mistä oppilaan yksilöllisissä oppimisen pulmissa on kyse. Tuki kohdistetaan siihen kehitysvaiheeseen, jossa oppilas kehityksellisesti on ja niihin osataitoihin, joissa oppilaan kehitys edellyttää tukea. Oppimisen tuen suunnittelun yhteydessä suunnitellaan, miten ja kuinka usein oppimisen edistymistä ja tuen vaikuttavuutta arvioidaan. Oppimisen seuranta-arvioinnissa arvioidaan oppilaan edistymistä suhteessa hänen yksilölliseen lähtötasoonsa, ei suhteessa ikä- tai luokkatasoon. Seuranta-arviointien pohjalta oppimisen tukea muokataan vastaamaan täsmällisemmin oppilaan tuen tarvetta. Aineisto koostuu lomakkeista, jotka on jäsennelty OPA-hankkeessa lukemisen ja kirjoittamisen taitojen yksilölliseen arviointiin, kohdennetun tuen suunnitteluun ja tuen vaikuttavuuden arviointiin sekä oppimisen tuen muokkaamiseen opettajien työn tueksi.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2021

Aineiston tyyppi

Tekijät

Kasvatustieteiden laitos

Savolainen, Hannu Orcid -palvelun logo - Muu tekijä

Aro, Mikko Orcid -palvelun logo - Muu tekijä

Närhi, Vesa Orcid -palvelun logo - Muu tekijä

Opettajankoulutuslaitos

Kinnunen, Anne-Mari - Tekijä, Oikeuksienhaltija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Kieli

suomi

Saatavuus

Avoin

Lisenssi

Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0)

Avainsanat

evaluation, individual evaluation, kohdennettu tuki, Response to Intervention model, tuen vaikuttavuuden arviointi, tukivastemalli, yksilöllinen arviointi

Asiasanat

lukeminen, arviointi, erityisopetus, kirjoittaminen, kolmiportainen tuki, tukiopetus

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot